A közösségen belüli erőszak és az intézményi agresszió sajnos rendkívül gyakori, főként életkorhoz kötött sajátosság, mely jelentős mértékben megnehezítheti az iskolás gyermekek tanévkezdését és a kicsik bölcsődei, óvodai beszokását. Kovács Ildikó önvédelmi szakértő szerint azonban eredményesen fel lehet lépni, illetve fel lehet készülni a konfliktushelyzetekre.
Már a legkisebbeknek is szükségük van önvédelmi ismeretekre
– Onnantól kezdve beszélhetünk a gyermekek esetében agresszivitásról, hogy felfogják azt, hogy másoknak vagy fájdalmat tudnak okozni tetteikkel, vagy irányítani, befolyásolni tudják őket – magyarázza a szakértő. Hozzáteszi: míg a bölcsődés és óvodás korban ez harapásban, csípésben, rúgásban, karmolásban, kiabálásban valósulhat meg, addig az iskolában köpködés, verekedés és szóbeli inzultálás is lehetséges.
– A szülők és a pedagógusok felelőssége közös, segíteniük kell a gyerekeknek abban, hogy megtanulják kezelni a konfliktusokat, hogy rájöjjenek arra, hogy megfelelő kommunikációval minden probléma feloldható – mutat rá Kovács Ildikó, aki 2-6 éves gyermekek számára éppen ezért alkotta meg a világ első önvédelmi kirakóját. A 10 darabos, három részes puzzle-ban olyan szituációk jelennek meg, amelyek az életkori sajátosságokat szemléltetik, így például a birtoklás iránti vágyból fakadó agresszivitást, vagy éppen a haragból eredő erőszakos cselekvéseket.
Elméleti és gyakorlati tudás iskolásoknak
– Az iskolások számára is megvannak a megfelelő módszerek arra, hogy felkészítsük őket arra, hogy szóbeli vagy fizikai atrocitás érheti őket. Nekik nem csak gyakorlati önvédelmi tudásra van szükségük, hanem olyan elméleti ismeretekre is, amelyek segítségével biztonságban érezhetik magukat akár akkor is, amikor már egyedül közlekednek – magyarázza az önvédelmi szakértő. Úgy véli, a fiataloknak például meg kell tanulniuk azt is, hogyan kérjenek a leghatékonyabban segítséget szükség esetén.
– Az iskolásoknak szóló önvédelmi edzéseinken igyekszünk az elméleti és a gyakorlati tudást egyensúlyba hozni, ráadásul képzésünknek köszönhetően a fiatalok a döntéshozatali képessége, gyorsabban, határozottabban fognak cselekedni, ez pedig az életük más területein, így iskolai teljesítményükben is pozitív változást eredményez majd – fűzi hozzá.