Most néztem újra a Szex és New York teljes sorozatot. Van egy rész, ahol Carrie Párizsban kilép a szálloda teraszára és megpillantja az Eiffel tornyot és sikítozva ugrál örömében. Ahogy néztem, már ott volt bennem, hogy miért nem selfizik vele? Ja, mert akkor még nem volt insta és facebook, meg a többi social felület, ahol minden öröm pillanatunkat meg akarjuk osztani a világgal…Mert, ha nem osztod meg, akkor nem is történt meg. Érdekes, volt ez a pillanat számomra is. Már így élünk.
Ha utazásunk alatt mindent dokumentálni és megosztani akarunk, nem tudjuk teljes
mértékben megragadni a valós élményeket – derül ki a CHERRISK friss kutatásából*,
amelynek eredményeit Mráz Kata pszichológus szakértő elemzi.
Egy 2022-es, európai szintű kutatás szerint a magyarok az öt legtöbb közösségi médiát
használó európai nemzet közé tartoznak. Ezen platformok túlzott mértékű használata
számos negatív következménnyel jár az élet különböző területein. A CHERRISK kíváncsi volt
arra, milyen összefüggések fedezhetőek fel a közösségi média használat és az utazási
élmények között, így az idei nyár utolsó napjaiban felmérést végzett felhasználói körében.
Megtervezni az álomnyaralást
Sokan már a téli hónapokban a tökéletes nyaralásukat tervezgetik, mások pár nappal a
szabadság előtt kezdik böngészni az internetet úti cél után kutatva. Döntéseinket sok
tényező befolyásolja, de már önmagában az információgyűjtés módja is megpecsételheti
utazásunk kimenetelét. A válaszadók többsége online keresgél a készülődés fázisában, ezek
közül is első helyen a Google és egyéb keresőmotorok végeztek. Továbbra is fontos a
személyes javaslat: a második legnépszerűbb információforrást az ismerősök, barátok
beszámolói adják. Harmadik helyen az olyan ajánló oldalak futottak be, mint például a
Tripadvisor.
A kutatás elemzése rámutatott, hogy aki köt utasbiztosítást, szívesebben próbál ki új
élményeket. Jó hír, hogy a válaszadók több, mint kétharmada rendszeresen él az
utasbiztosítás lehetőségével.
A közösségi média szerepe jelentősen változott
A kutatásból is kiderült, hogy ezek a platformok fontos szereppel bírnak az utazással
kapcsolatos inspirálódásban és a megfelelő programok kiválasztásában. A válaszadók
értékelése alapján a Facebook (Meta), Youtube és Instagram trió továbbra is a
legnépszerűbb közösségi média felület abban a tekintetben, hogy ezeken az alkalmazásokon
elérhető információk nagy mértékben tudják befolyásolni választási preferenciáinkat, és
segíthetnek közelebb kerülni az álomnyaraláshoz.
„A közösségi média számtalan lehetőséget kínál az utazással kapcsolatos inspirálódásra,
hiszen mások fotókat, videókat, cikkeket és bejegyzéseket osztanak meg a nyaralásokról és
az utazási tapasztalataikról. Ez lehetővé teszi, hogy új helyeket fedezzünk fel, új
tevékenységeket ismerjünk meg és inspirációt merítsünk mások élményeiből. Segíthet
abban is, hogy nyitottabbak és kalandvágyóbbak legyünk a nyaralás tervezésekor” – állítja
Mráz Kata pszichológus. A szakértő arra is kitér, hogy a közösségi médiában kialakult
csoportokban interakcióra is van lehetőség másokkal, így valósabb képet kaphatunk úti
célunkról.
Mitől lesz igazán jó a nyaralás?
A társas összehasonlítás elmélete nem újkeletű és nem is minden esetben káros, azonban a
közösségi média által felerősített tökéletes képek torzítják a valóságérzetünket. „Fontos
megérteni, hogy a közösségi média által bemutatott képek és történetek csak egy kis
szeletet mutatnak az emberek életéből. Ez a szelet általában a legjobb és legpozitívabb
pillanatokra korlátozódik. A valóságban mindenki szembesül nehézségekkel, kihívásokkal és
hétköznapi problémákkal, amelyeket általában nem mutatnak meg a közösségi médiában –
hívja fel rá a figyelmet a szakember, aki szerint – ha folyamatosan másokkal hasonlítjuk
össze magunkat és az életünket a közösségi média által közvetített ideálokkal, az
csökkentheti az önbizalmat és boldogságot.”
Márpedig a CHERRISK kutatása visszaigazolta, hogy erős összefüggés van a közösségi média
használatának mértéke és a másokhoz való hasonlítgatás között. Aki a nyaralás alatt is sokat
pörgeti ezeket az alkalmazásokat a telefonján, az hajlamosabb összehasonlítani saját képeit
másokéval. Ő nagyobb valószínűséggel csalódik majd, ha a fotói nem annyira tökéletesek,
mint ahogy másokét látja.
Lehet ezt jól is csinálni
Mráz Kata szerint: „Ha figyelembe vesszük a saját igényeket a nyaralás során, és nem
másoknak szeretnénk megfelelni, akkor teljesebben élhetjük meg a pihenés és a
regenerálódás élményét. Az önismeret segít például abban, hogy olyan típusú nyaralást
válasszunk, amire szükségünk van, és olyan tevékenységeket, amelyek megfelelnek az
érdeklődésünknek, ezáltal tényleg boldoggá tesznek minket.” Ezt segítette a CHERRISK nyári
kampánya azzal, hogy egy szórakoztató kérdőív online kitöltése során bárki megtudhatta,
milyen nyaraló típus valójában, és hogy ehhez a típushoz milyen programok illenének.
Ezután már csak rajtunk múlik mennyire vagyunk nyitottak az új tapasztalatokra.
A jó nyaralás kulcsa tehát az, hogy ismerjük magunkat, de az sem baj, ha megismerjük a
pszichológus tippjeit és tudatosabban készülhetünk következő kikapcsolódásunkra.
*A CHERRISK by UNIQA által 2023. augusztus 28. és szeptember 5. között végzett online kérdőíves
kutatás, amelyben 832-en vettek részt. A kérdőívet a közösségi médiában és e-mailen hirdették meg.